Tyttäreni oli jonkin aikaa halunnut mennä käymään Espanjassa ja kun koko perhe kaipasi pientä piristystä talven keskelle, päätimme varata 4 yön miniloman Barcelonaan.
Lentoja Finnairilta ostaessa huomasin, että lentoja liikennöi Iberia. Itsellä ei Iberiasta aiempaa kokemusta ole, joten ostopäätökseen tämä ei vaikuttanut kielteisesti vaan olin enemmänkin utelias kokeilemaan Iberiaa. Toki Barcelonaan pääsee Helsingistä myös muilla lentoyhtiöillä, mutta ei suoraan ja mielestäni suora lento on aina parempi. Myös lennon lähtöaika 17.05 oli todella hyvä, sillä ei tarvinnut ottaa ylimääräistä vapaapäivää vaan matkaan pääsi heti työpäivän jälkeen.
Lentojen ostamisen jälkeen Finnairin sivustoa tarkemmin tutkiessani huomasin että Iberia liikennöi sekä Madridin että Barcelonan lentoja ja lennoilla noudetaan Iberian mukautettua palvelukonseptia. Ennakkoon tilattavia aterioita ei ole mahdollista saada ja lisäksi Barcelonan lennolla ei voi edes ostaa virvokkeita tai välipaloja, mikä on kyllä Madridin lennolla mahdollista. Tämä oli kyllä jonkinasteinen pettymys, sillä 4 tunnin lennolla ehtii tulla jo nälkä ja loman alkamisen kunniaksi olisi ollut mukava nauttia muutama virvokekin.
Tiedotteen mukaan businessluokassa tarjoillaan 3 ruokalajin ateria juomineen, joten lisäsin koko matkaseurueen jonotuslistalle Finnair Plus pisteillä. Korotuksen saaminen 3 hengelle ei tosin ole kovin todennäköistä, joten odotukset sen suhteen eivät olleet korkealla.
Helsinki-Vantaan lentoasemalla
Kuten arvelinkin, matkustusluokan korotusta ei tullut. Koska oli perjantai-iltapäivä ja hiihtoloman alku, Finnairilta tuli erikseen viesti, että palvelupisteet saattavat ruuhkautua ja kehotettiin tulemaan ajoissa lentoasemalle.
Todellisuudessa kaikki sujui kuitenkin yhtä sujuvasti kuin muinakin aikoina. Vaikka lähtöselvitysautomaatit olivat kovassa käytössä, niitä löytyy Helsinki-Vantaan lentoasemalta niin paljon, että vapaan löytämisessä ei ollut ongelmaa. Myös bag drop -pisteelle pääsimme jonottamatta ja sama toistui vielä turvatarkastuksessakin.
Aikaa lentoasemalle saapumisesta turvatarkastuksen selvittämiseen meni korkeintaan 5 minuuttia, eikä meille edes ollut käytössä mitään Priority palveluita. Ei voi kyllä muuta kuin tykätä Helsinki-Vantaan lentoasemasta. Täällä asiat vaan yksinkertaisesti toimivat, toisin kuin monilla muilla lentokentillä.
Koneeseen nousu
Koneeseen nousu alkoi kutakuinkin ajallaan eli noin kello 16.35. Omat paikkamme olivat rivillä 9 ja yllätyksekseni huomasin että kyseinen rivi oli viimeinen rivi XL-paikkoja – paikkoja, joissa on hitusen enemmän jalkatilaa. Lyhyenä ihmisenä itselleni ei tällä ole niin suurta merkitystä, mutta onhan se silti ihan mukava jos edessä oleva penkki ei ole ihan polvissa kiinni.
Sitten alkoi odotus. Aluksi odoteltiin muilta yhteyslennoilta tulevia matkustajia, joita saapui muutama. Pian kävi kuitenkin selvästi, että jotain muutakin on meneillään. Koneeseen nousi nimittäin myös teknikkoja, jotka viipyivät koneen ohjaamossa sen verran kauan, että jotain oli pakko olla vialla. Välillä koneen sähköjä käytettiin pois päältä, välillä teknikot kävivät koneen ulkopuolella tekemässä jotain. Jossain vaiheessa tuli vihdoin ensimmäinen kuulutus, jossa koneen kapteeni kertoi huonolla englannilla että kestäisi noin 20 minuuttia korjata vika. Paljon 20 minuuttia myöhemmin tuli uusi kuulutus, jossa oli sama aika-arvio. Uskokoon ken tahtoo.
Koko odotuksen ajan koneessa oli aivan älyttömän kuuma. Kuumuus ja keinonahkaiset penkit eivät ole mikään paras yhdistelmä, ja olo oli nihkeä ja tukala. Lapset ympärillä saivat itkuraivareita. Matkustajat seisoivat käytävillä ja ramppasivat vessassa. Tiedottaminen oli todella huonoa – ainoat kuulutukset olivat nuo kaksi aikaisemmin mainitsemaani, eikä niissä oikein kerrottu mitään. Joku kysyi ohi kulkevalta lentoemännältä viivästyksen syytä ja vastaukseksi tuli vain, että heillekään ei kerrota mitään. Olisin odottanut edes pahoitteluja, mutta kommunikointi oli luokattoman huonoa.
Noin kello 19 vika saatiin vihdoin korjattua, ja pääsimme lähtemään matkaan. Mutta ei sittenkään ihann vielä. Ensin mentiin jään poistoon, jossa aikaa vierähti sen verran matkaan päästiin lähtemään kolmen tunnin koneessa istumisen jälkeen kello 19.36.
Lento
Lento itsessään sujui suuremmitta kommelluksitta, vaikkakin koko lennon ajan oli edelleen tosi kuuma. Lentokorkeuden saavuttamiseen jälkeen matkustamohenkilökunta aloitti tarjoilun, johon kuului suklaamuffinssi sekä vettä, teetä, kahvia tai mehua. Ainakin appelsiini- ja ananasmehua oli saatavilla.
Saapuminen Barcelonaan
Hieman alle 4 tunnin hikisen lennon jälkeen laskeuduimme Barcelonaan kello 22.13. Alkuperäinen saapumisaika oli 20.05, joten kokonaisuutena oltiin reilut 2 tuntia myöhässä. Tietenkin lento saapui kauimmaiseen lähtöporttiin B68, josta saa kävellä tovin että pääsee terminaalista ulos. Matkatavaroiden saapumisen kesti myös pienen ikuisuuden ja terminaalista olimme ulkona klo 23 jälkeen.
Lopuksi
Myöhästymisiä ja teknisiä vikoja toki sattuu kaikille lentoyhtiöille, joten tästä tuskin voi Iberiaa erityisesti moittia. Täytyy tosin myöntää, että hieman tuli ikävä Finnairin mukavampia istuimia, parempaa tiedottamista ja osaavampaa matkustamohenkilökuntaa.
Vastaa