Iberian businessluokan ateria

Iberia A321 Barcelona-Helsinki businessluokassa

Kun menomatkan Helsinki-Barcelona matkustusluokan korotuspyyntöäni ei hyväksytty, toiveet eivät olleet korkealla myöskään paluumatkan suhteen. Aiempien kokemusten perusteella korotus on helpompi saada Helsingistä lähteville lennolle. Yllätys olikin suuri kun hieman ennen lähtöselvityksen alkamista alkamista sähköpostiin oli tupsahtanut viesti korotuksen vahvistamisesta. Perheemme paikat olivat rivillä 1, joten kävin vaihtamassa ne vapaalle riville 4, sillä ensimmäisen rivin paikoissa pöytä on usein piilotettuna käsinojaan ja istuin täten hieman tavallista ahtaampi. Valitettavasti myöhemmin paikat oli siirretty takaisin riville 1 ja rivi 4 otettu economyluokan käyttöön.

Lentomme Barcelonasta Helsinkiin oli määrä lähteä kello 10.05. Vaikka lento ei lähdekään ihan aamusta, aikataulun kanssa meinaa silti tulla haasteita. Hotellin aamiainen alkoi meillä 7.30, joten jouduimme miettimään syömmekö pikaisen aamiaisen hotellilla ja otamme riskin että taksimatka, lähtöselvitys ja turvatarkastus sujuvat jouhevasti ja ehdimme lennolle, vai jätämmekö aamiaisen väliin ja luotamme siihen, että ehdimme puraista jotain lentokentällä. Businessluokan korotus ratkaisi tämän ongelman meille: nyt ei ollut niin kiire kentälle, sillä priority palveluiden ansiosta tulisimme suoriutumaan siellä nopeasti lennolle.

Barcelona El Prat terminaali 1

Saavuimme lentoasemalle noin kello 8.15. Lähtöselvitystiskien edessä kiemurteli tuttu jono. Priority lähtöselvitystiskille ei ollu jonoa, mutta pahaksi onneksemme virkailija ehti juuri ottaa tavallisesta jonosta seuraavat lähtöselvitettäväksi. Hetken päästä oli kuitenkin meidän vuoromme ja vaikka japanilaiset turistit kiemurtelevasta jonosta yrittivät kiilata eteemme, komensi virkailija heidät sivuun ja otti meidän vastaan.

Kun vertaa tätä lähtöselvitystä Helsingin lentoaseman itsepalveluna toimivaan lähtöselvitykseen ja baggage droppiin, täytyy vaan ihmetellä miten virkailija sai jokaisen asiakkaan kanssa kulumaan niin paljon aikaa.

Lähtöselvityksen jälkeen menimme priority turvatarkastukseen, johon ei ollut lainkaan jonoa. En tosin päässyt näkemään mikä oli tavallisen turvatarkastuksen tilanne joten vaikea sanoa nopeuttiko tämä meitä yhtään. Pian olimme kuitenkin selvittäneet turvatarkastuksen ja ehdimme käydä muutamassa kaupassakin ennen pikaista visiittiä loungeen.

Pau Casals VIP Lounge

Businessluokan lippuun kuuluu pääsy Pau Casals VIP Loungeen. Lounge vaikutti siistiltä ja rauhalliselta. Ruokatarjontaa olisi kyllä ollut hyvin aamiaista vartenkin, mutta koska olin nauttinut aamiaisen hotellilla, tyydyin kahviin ja wrappiin. 

Koneeseen nousu

Kone lähti tietenkin kauimmaiselta portilta B68 ja kun pääsimme sinne, oli koneeseen nousu jo menossa ryhmälle 2 eli missasimme oman ryhmämme 1 nousun. Jonoa portilla ei silti ollut ja boarding passien tarkistamisen jälkeen selvisi, että emme päässeetkään vielä koneeseen vaan jouduimme odottelemaan viitisen minuuttia koneeseen johtavassa tunnelissa. 

Lento

Lento lähti hieman myöhässä kello 10:29 kun aikataulun mukaan sen piti lähteä 10:05. Ei sentään monen tunnin odottelua kuten menomatkalla.

Lentokorkeuteen päästyämme matkustamohenkilökunta tarjoili snacksejä ja juomia. Vaikka oli vielä suhteellisen aikaista, päätin viimeisen lomapäivän kunniaksi maistaa cavaa. Hyvää oli!

Sitten tapahtui lennon kummallisin asia. Noin puolen tunnin kuluttua henkilökunta tuli sanomaan meille, että heillä alkaisi olla ruoka valmiina mutta he eivät tiedä monelta suomalaiset yleensä syövät. Melko omituista, sillä eihän koneessa nyt täysin omaa aikataulua voi noudattaa ja businessluokassa matkusti myös muita kuin suomalaisia. Päättelimme, että tämä johtui osaltaan heidän huonosta englanninkielen taidoistaan ja oletimme heidän haluavan tietää, syömmekö nyt vai myöhemmin. Päätimme syödä heti.

Henkilökunta esitteli vaihtoehdot A4-tulosteella, jossa oli myös annosten kuvat. Tänään oli tarjolla sienitäytteisiä ravioleja tai naudan poskia lohkoperunoilla. Valitsin nauden posket, muu seurue söi ravioleja. Molemmat annokset olivat maistuvia. 

Loppulento sujuikin rattoisasti cavaa nauttien ja kirjaa lukien.

Saapuminen Helsinkiin

Aikataulun mukainen laskeutumisaika oli 15.00, mutta kone laskeutui Helsinkiin hieman myöhässä kello 15.20. Helsingin päässä matkalaukkujen saapuminen sujui yhtä jouhevasti kuin ennenkin ja pian olimmekin jo kotona.

Lopuksi

Iberian businessluokassa matkustaminen oli huomattavasti mukavampaa kuin economyluokassa, mikä ei tietysti ole kovin yllättävää. Tällä kertaa koneessa ei myöskään ollut yhtään liian kuuma vaan ihan sopiva lämpötila. Täytyy kyllä silti hieman ihmetellä matkustamohenkilökunnan kielitaidon tasoa ja omituista kysymystä ateriaan liittyen.

Niistä huolimatta matkustaisin kyllä Iberialla vielä uudestaankin.

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *