Gin tonic ja naposteltavia

Finnair A320 Helsinki-Lontoo businessluokassa

Tein taannoin muutaman päivän työmatkan Lontooseen, ja tällä kertaa olin siis matkalla yksin. Olin liikkeellä economyluokan lipulla, sillä työnantajani tuskin olisi businessluokan lippuja maksanut.

Finnair tarjosi mahdollisuutta korottaa matkustusluokkaa suoraan ilman jonotuslistaa sekä rahalla että pisteillä. Pisteeni olivat vähissä, joten seurasin korotuksen hintaa muutaman päivän ajan se näytti vaihtuvan useaan otteeseen. Nappasin korotuksen hintaan 159 euroa.

Helsinki-Vantaan lentoasemalla

Lennon oli määrä lähteä maanantai-iltana kello 19:30. Saavuin lentoasemalle ajoissa, sillä non-schengen puolelle on yllättävän pitkä matka kävellä ja passintarkastuksessakin voi mennä jonottaessa aikaa.

Todellisuudessa saavuin aivan liian ajoissa. Bag drop ja turvatarkastus menivät ilman jonottelua ja passintarkastuksessa olin ainoa matkustaja. Yritin ensin mennä rajatarkastusautomaatille, mutta jostain syystä se ohjasi minut perinteiseen tarkastukseen. Pääsin kuitenkin sieltä jatkamaan matkaa ongelmitta.

Finnair Non-Schengen Business Lounge

Passintarkastuksesta painelin suoraan loungeen. Tähän aikaan non-schengen puolelta ei ollut lähdössä kovin montaa lentoa, joten loungekin oli melkein tyhjä.

Tässä loungessa on tarjolla kaikenlaista syötävää ja juotavaa, sekä mukavia tuoleja joissa voi rentoutua tai työskennellä. Löytyypä sieltä drinkkibaarikin, tosin itse en ole sitä koskaan kokeillut. En kokeillut kyllä tälläkään kertaa, vaan tyydyin syömään hieman sekä juomaan kahvit työskentelyn lomassa

Koneeseen nousu

Noin kello 19 tuli Finnair-sovellukseen ilmoitus, että koneeseen nousu on alkanut. Lähdin kiireesti kävelemään lähtöportille huomatakseni että portilla kyllä tarkastettiin lentolippuja, mutta tarkastuksen jälkeen oli vielä erillinen odotustila eikä kukaan päässyt vielä koneeseen. Odotustila oli jaettu kahteen osaan: toiselle puolelle boardattiin Priority-asiakkaat ja toiselle muut. Tämä vaikuttaa olevan tehokas tapa boardata kone oikeassa järjestyksessä ilman että kaikki rynnivät heti jonoon nousun alettua.

Todellinen koneeseen nousu alkoi kello 19:20 ja noin kymmenen minuutin päästä kaikki matkustajat olivat jo koneessa. Portista irtauduimme kello 19:37 ja 19:45 olimme ilmassa matkalla kohti Heathrow’ta.

Lento

Airbus A320 on kapearunkoinen kone, jossa istuimia on kolme käytävän molemmin puolin. Finnairin businessluokassa keskimmäinen istuin jätetään vapaaksi, jolloin tilaa on käytössä vähän enemmän ja yksityisyyttä myös hieman enemmän. Tällä lennolla businessluokalle oli varattuna kymmenisen riviä. Matkustajia businessluokassa oli vähemmän kuin puolet kapasiteetista, ja myös oman istuinryhmäni toisella paikalla ei istunut ketään. Tilaa oli siis runsaasti.

Lentokorkeuden saavuttamisen jälkeen koneen suomalaiset lentoemännät tarjoilivat juomia ja pientä naposteltavaa ennen varsinaista ateriaa. Koska matkustajia oli suhteellisen vähän, oli henkilökunnalla aikaa jutustella matkustajien kanssa. Tilasin gin tonicin ja se sekoitettiin pöydällä edessäni siten, että giniä ja tonic-vettä kaadettiin vuorotellen sitruunaviipaleen läpi.

Sitten oli ruokailun aika. Alkupalana oli lohicarpaccio nokkospestolla ja pääruuaksi kanaa basilikakastikkeessa. Erityisesti lohicarpaccio oli todella hyvää ja kanakin maistuvaa ja mehevää. Olen aiemmin syönyt saman pääruuan toisella lennolla, ja silloin kana oli niin kuivaa että sitä ei meinannut saada veitsellä leikattua.

Jälkiruuaksi Finnair tarjoilee vain Fazerin suklaapatukan. Tätä voisi pitää huonona jälkiruokana, mutta omasta mielestäni tämä on ihan hyvä juttu, sillä patukan voi ottaa myös mukaan jos ei jaksa sitä syödä koneessa. Juomaksi otin kahvin ja kyytipojaksi Kyrö Dairy Creamin, joka vie kyllä kielen mennessään.

Saapuminen

Yleensä Heathrow’lle saapuminen menee niin, että ensin kierrellään tovi ilmassa laskulupaa odottaen. Kun kone viimein saadaan maan kamaralle, on portille yleensä pitkä matka ja tähän rullailuun kuluu myös aikaa.

Tällä kertaa kaikki meni toisin. Katselin vielä rauhassa elokuvaa iPadilta koneen laskeutuessa ja yllättäen minulle tulikin kiire kerätä kamani kasaan kun koneesta nousu alkoi. Kello 20:18 koneen renkaat koskivat maata ja kello 20:26 olin jo ulos koneesta terminaalin puolella. Todella nopeaa toimintaa!

Sitten hakemaan matkalaukku ja kello 20.55 istuin jo Elizabeth Linen metrossa kohti Lontoon keskustaa.

Lopuksi

Tämä lento meni kaikin puolin nappiin. Sekä lähtö että saapuminen menivät todella sujuvasti. Loungessa oli ihanan rauhallista ja lennolla viihdyin erinomaisesti, kiitos Finnairin ammattitaitoisten lentoemäntien.

Näin jälkikäteen ajateltuna 159 euroa korotuksesta oli melko suolainen hinta, sillä usein saman pituiselle lennolle saa korotuksen lähes puolet halvemmalla. Toisaalta lennot maksoi työnantajani, joten omia rahoja meni kokonaisuutena suhteellisen vähän. Ehkä jatkossa en kuitenkaan tuhlaa näin paljoa korotukseen lyhyellä lennolla.

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *