Olin taas työmatkalla Lontoossa ja economyluokan lipuilla liikenteessä. Konetyyppinä oli sekä meno- että paluulennolla laajarunkoinen Airbus A350, jonka uusittua businessluokkaa olin tosi kiinnostunut testaamaan. Mahdollisuutta korotukseen rahalla ei ollut, joten pari päivää lentojen ostamisen jälkeen tein korotuspyynnön jonotuslistalle Avioksia käyttäen.
Matkustusluokan korotuksen jonotuslistalle ei ole mitään näkyvyyttä ulkopuolelta. Keskustelufoorumien mukaan jonotuslistat tarkistetaan 59, 21, 10 ja 5 päivää sekä 37 tuntia ennen koneen lähtöä. Toisinaan sähköpostiin putkahtaa viesti, että korotusta ei voitu vahvistaa, mutta se on edelleen jonotuslistalla. Välillä näitä viestejä ei tule, aivan kuin pyyntö olisi kadonnut bittiavaruuteen.
Pari viikkoa ennen lähtöä huomasin, että Finnair-sovelluksessa näkyi lennon matkustusluokkana business ja paikkana 1H. Sallittuja matkatavaroita ei ollut tullut lisää, eikä paikkavalintaa päässyt vaihtamaan. Finnairin verkkosivuilla taas näkyi matkustusluokkana economy ja tieto siitä, että korotus oli edelleen jonotuslistalla. Siellä tosin näkyi teksti ”Hei! Lippuasi kirjataan.”
Seuraavana päivänä sähköpostiin saapui uusi lippu varausluokalla U. Sekä sovelluksessa että verkkosivustolla näkyi matkustusluokkana business. Sallittuja matkatavaroita oli tullut lisää ja businessluokan paikan sai valita maksutta. Korotus oli siis mennyt läpi ja kaikki vaikutti olevan kunnossa, mutta omituista että päivän ajan varaus oli ihmeellisessä välitilassa, jonka ei mielestäni pitäisi näkyä asiakkaalle.
Matkustusluokan alentaminen
Neljä tuntia ennen koneen lähtöä sain Finnairilta tekstiviestin, joka alkoi näin:
Hei, joudumme valitettavasti alentamaan matkustusluokkaasi lennollasi AY1337 Helsinki Vantaa – Lontoo Heathrow
Täytyy sanoa, että tuijotin puhelinta hetken epäuskoisena. Matkustusluokka oli siis lennolla alennettu takaisin economyyn, mutta sallittu matkatavara sekä kentän priority-palvelut (turvatarkastus ja lounge) pysyivät ennallaan. Kävin heti tarkistamassa paikan ja huomasin, että se oli sentään Premium Economy -paikka. Viereinen paikka oli vielä siinä vaiheessa tyhjänä, joten toivoa oli että omaa tilaa ja yksityisyyttä olisi silti tarpeeksi.
Varsinaista syytä Finnair ei kommunikoinut mutta se johtui selvästi siitä, että koneessa oli oikeasti businessluokan paikkoja vähemmän kuin mitä niitä oli lähtöselvityksen aikaan. Joissakin Finnairin Airbus 350 -koneissa businessluokka on kahdessa osassa: edessä on isompi osio, jonka jälkeen on keittiö ja vessat, ja sen jälkeen vielä pienempi osio businessluokkaa ennen kuin economyluokka alkaa:
Joissakin koneissa taas tämä pienempi osio on jo Premium Economy luokkaa:
Oli siis käynyt niin, että koneessa olikin businessluokan istuimia vähemmän kuin oli luultu.
Helsinki-Vantaan lentoasemalla
Lentoasemalla oli paljon ihmisiä, sillä kesälomakausi oli alkanut ja lähdössä paljon lentoja. Lähtöselvitysautomaatille ja bag droppiin pääsi silti jonottamatta ja suunnistin siitä Priority-turvatarkastukseen. Tämä palvelu oli minulla käytössä sekä Finnair Plus tasoni (Silver) että korotuksen vuoksi.
Helsinki-Vantaan turvatarkastus on yleensä sujuvaa. Laukusta ei tarvitse ottaa tavaroita pois ja suurin osa laukusta menee yleensä tarkastuksesta läpi automaattisesta. Omassa repussani oli jonkun verran elektroniikkaa (läppäri ja iPad) mutta ei nesteitä ja odotin sen menevän läpi ongelmitta. Tällä kertaa kuitenkin suurin osa laukuista päätyi manuaaliseen tarkastukseen, mukaanlukien oma reppuni. Koska turvatarkastuksessa oli ruuhkaa, sain odotella lähes 10 minuuttia että tuli reppuni vuoro. Virkailija katsoi läpivalaisukuvan näytöltä ja pyysi saada avata reppuni. Hän kaivoi sieltä lähes tyhjän Mynthon Zip -rasian ja ilmeestä päätelleen ei ollut kovin tyytyväinen tähän löydökseen. Arvoitukseksi jää miksi kone tätä luuli.
Turvatarkastuksesta menin passintarkastukseen ja tällä kertaa pääsin automaatista läpi. Yhteensä tarkastuksiin minulla oli nyt mennyt aikaa enemmän kuin arvelin, joten suuntasin suoraan kohti loungea, jotta ehtisin syödä jotain ennen lentoa.
Finnair Non-Schengen Business Lounge
Huolimatta matkustusluokan alennuksesta pääsy loungeen säilyi. Ehdin käydä loungessa pikaisesti syömässä ja juomassa kahvit ennen koneen lähtöä. Vaikka lentokentällä oli paljon ihmisiä, oli loungessa suhteellisen rauhallista ja istumapaikkoja hyvin tarjolla..
Koneeseen nousu
Koneen lähtöaika oli 16:00. Lähdin loungesta noin 15.20, jonka jäkeen lennon tila muuttu jostain syystä suoraan tilaan Lähdössä. Kello 15.30 olin koneessa sisällä ja menin paikalleni 20L Premium Economy -luokan ensimmäiselle riville.
Premium Economy -paikat on konfiguraatiolla 2 paikkaa + käytävä + 4 paikkaa + käytävä + 2 paikkaa. Minulla oli paikka Premium Economy -luokan ensimmäiseltä riviltä oikeasta reunasta. Tämä tarkoitti sitä, että näyttö oli kiinni seinässä ja koneen muodosta johtuen ei edes aivan suoraan edessä. Suosittelen välttämään tätä paikkaa, vaikka jalkatilaa siinä olikin ihan mukavasti.
Valitettavasti myös viereiselle paikalle tuli matkustaja. Koneeseen nousu saatiin valmiiksi hieman ennen kello 16, joten ihan aikataulussa ei pysytty.
En ilmeisesti ollut ainoa matkustusluokan alennuksen saanut matkustaja, sillä kuulin parin muun matkustajan valittavan asiasta lentoemännille koneeseen nousun yhteydessä.
Lento
Portista irtauduttiin kello 16.04 ja ilmassa oltiin jo kello 16.14. Alkuperäinen tarkoitukseni oli tehdä lennon aikana läppärillä töitä, mutta muuttuneen matkustusluokan vuoksi ei huvittanut kaivaa läppäriä ollenkaan esiin. Sen sijaan laitoin vastamelukuulokkeeni piuhalla viihdejärjeselmään kiinni ja aloin katsomaan Dyyni 2 -elokuvaa. Lentoaika oli 3 tuntia 5 minuuttia ja elokuvan pituus 2 tuntia 45 minuuttia, joten ehtisin hyvällä tuurilla katsoa elokuvaan kokonaan lennon aikana. Ja jos en ehtisi, katsoisin sen paluumatkalla loppuun.
Premium Economy -luokan istuimessa on koko jalkaa tukeva jalkatuki, jonka saa nostettua vaakatasoon. Lisäksi istuin on leveämpi ja käsinojat erottavat istuimet toisistaan, joten ei tarvitse istua tuntemattoman vieruskaverin kanssa ihan kylki kyljessä. Nostin siis jalkatuen ylös ja tein olostani niin mukavan kuin niissä olosuhteissa pystyi.
Lennon tarjoilusta nautin ainoastaan ilmaisen lasillisen vettä.
Saapuminen
Lento laskeutui kello 16:44 paikallista aikaa ja kello 16:50 oltiin portilla. Nostin matkalaukkuni hihnalta kello 17:10 ja kymmenen minuutin päästä siitä olin metrossa matkalla kohti Lontoon keskustaa.
Lopuksi
Tämä oli ensimmäinen kerta kun kohdalleni sattui matkustusluokan alentaminen. Sinänsä ymmärrän että olin varmaan ensimmäisenä alennettavien joukossa matalan Finnair Plus tasoni ja Avioksilla korottamisen vuoksi. Businessluokasta oikeasti rahalla maksaneet ovat tietenkin etusijalla. Finnair olisi kuitenkin voinut parantaa tätä kokemusta ainakin parilla tavalla:
- Alentamisen olisi voinut huomioida koneeseen noustaessa tai lennon aikana. Nyt sitä ei huomioitu mitenkään. Henkilökohtainen pahoittelu matkustamohenkilökunnalta ei olisi maksanut mitään eikä vienyt paljoa heidän aikaansa. Tai vaikka yksi ilmainen juoma lennon aikana olisi auttanut unohtamaan alentamisen.
- Finnair olisi voinut kommunikoida paremmin miten alentaminen hyvitetään. Saamassani tekstiviestissä sanottiin että Finnair tulee ottamaan viikon sisällä yhteyttä sähköpostitse. Mitään yhteydenottoa ei koskaan tullut. Avioksien osalta alkuperäinen veloitus poistettiin ja samalla Avios-määrällä ilmestyi toinen hyvitys, joten sain siis lisää Avioksia. Epäilen kuitenkin että tämä oli vain ulkoistetun asiakaspalvelun moka eikä mikään tarkoituksellinen hyvitys. Lisäksi sain tietenkin ilmaiseksi yhden laukun ruumaan ja pääsyn loungeen, ja itse olisin ollut näihinkin ihan tyytyväinen.
Vastaa