Tämä lento oli paluumatka työmatkalta Lontoosta. Ostin economyluokan lipun ja laitoin korotuspyynnön jonotuslistalle Avioksilla, sillä lento lennettiin laajarunkoisella Airbus 350 -koneella, jonka uusittua businessluokkaa olin enemmän kuin kiinnostunut testaamaan. Korotusta ei ollut mahdollisuutta ostaa rahalla Finnair-sovelluksessa.
Kymmenen päivää ennen lennon lähtöä säin sähköpostia, jossa kerrottiin että matkustusluokkaani ei voitu korottaa, ja että pyyntö on edelleen jonotuslistalla. Kaksi päivää tästä huomasin taas, että korotus on ilmeisesti tulossa, sillä sovelluksessa näkyi paikka 1H. Kesti taas päivän, että korotus meni lopullisesti läpi niin että sallittu matkatavara oli päivitetty ja sain valita paikkani itse.
Heathrow terminaali 3
Lennon oli määrä lähteä kello 10:20. Saavuin lentoasemalle reilu pari tuntia ennen lähtöaikaa. Matkatavaralipukkeen tulostamisen ja bag dropin jälkeen menin Fast Track -turvatarkastukseen, jossa aikaa meni yhteensä noin 10 minuuttia. Nesteisiin oli tullut 100 millilitran rajoitus takaisin, mutta minulla ei ollut käsimatkatavaroissa nesteitä. Myös vyö piti ottaa pois.
Turvatarkastuksen jälkeen suuntasin suoraan loungeen.
Cathay Pacific Business Class Lounge
Tämä oli toinen kertani Cathay Pacificin loungessa. Edellisestä kerrasta kertova kirjoitus löytyy täältä. Olin syönyt hotellilla vain pikaisen aamiaisen ja koska minulla oli nyt hyvin aikaa, päätin ottaa hieman lisää aamiaista: munia, pekonia, lepää, mehua, jogurtin ja cappucinon.
Lopuksi kävin hakemassa vielä nuudelibaarista Bao bun -sämpylän.
Kello 9.20 näytölle ilmestyi portin numero ja kymmenen minuutin päästä tästä lähdin loungesta kävelemään kohti portia.
Koneeseen nousu
Olin edelleen varautunut siihen, että istumapaikkakartan kanssa on tullut sama moka kuin menolennolla Lontooseen ja matkustusluokkani alennetaan portilla. Tai että pahimmassa tapauksessa moka huomataan vasta koneessa ja joudun häpeillen siirtymään keskipaikalle economyluokkaan.
Heathrow’n tuttuun tapaan lippujen tarkistuksen jälkeen ei noustu suoraan koneeseen vaan siirryttiin erilliseen odotustilaan. Huokasin helpotuksesta, sillä ainakin vielä tässä vaiheessa matkustusluokkani säilyi. Koneen lähtö viivästyi hieman ja tässä tilassa odotettiin jonkin aikaa. Varsinainen koneeseen nousu alkoi noin kello 10:15.
Kävellessäni ikkunalliselle istumapaikalleni businessluokan etuosaan huomasin, että tässä koneessa businessluokan paikkoja oli todella niin paljon kuin lähtöselvitystä tehdessä, joten luultavasti matkustusluokan alentamista ei ole tällä kertaa tulossa. Vielä paikalla istuessakin oli pienoinen pelko, että joudun paikalta pois. Onneksi koneeseen nousu valmistui ja sain huokaista helpotuksesta.
Uusi businessluokan istuin
Finnairin uusittu businessluokan istuin oli kyllä todella mieluinen kokemus. Istuin tuntuu ylisuurelta sohvalta, eikä lentokoneen istuimelta ollenkaan. Reunat ovat korkeat ja tila tuntuu todella yksityiseltä. Istuimen selkänojaa ei voi ollenkaan säätää vaan istuimen jalkatuki nostetaan ylös, jolloin se muodostaa yhtenäisen tason nukkumista varten. Lyhyellä lennolla en luonnollisestikaan päässyt kokeilemaan nukkumista mutta istuin vaikutti tilavammalta kuin vanha A350 businessluokan istuin.
Istuimen sivussa on mukavan kokoinen sivupöytä, jossa on myös langaton lataus puhelimelle. Pöydän alareunasta löytyy napit istuimen säätöön. Sivupöydän saa alta saa käännettyä sivuun isomman pöydän ruokailua tai vaikka työn tekoa varten.
Selkänojan sivussa on pieni säiyityslokero, josta löytyy viihdejärjestelmän kaukosäädin ja liitännät kuulokkeita varten. Etuosassa istuinta löytyy vielä isompia säilytyslokeroita esim. läppäriä varten.
Viihdejärjestelmän näyttö on kooltaan 18 tuumaa ja sitä on mukava käyttää.
Tällä lyhyellä lennolla jaettiin vain nappikuulokkeet, joten jaettavia vastamelukuulokkeita en päässyt kokeilemaan. Itse käytin omia vastamelukuulokkeitani.
Lento
Irtauduimme portista noin kello 10:35, 15 minuuttia alkuperäisen lähtöajan jälkeen. Kello 11:00 olimme viimein ilmassa matkalla kohti Helsinkiä. Tein hetken aikaa töitä ja sitten päätin katsoa elokuvan. Olipa hyvä että sain Dyyni 2 -elokuvan menomatkalla loppuun, sillä paluumatkalla sitä ei ollut valikoimassa. Päädyin draamaan nimeltä May December.
Puolen tunnin päästä lähdöstä matkustamohenkilökunta aloitti juomatarjoilun, ja vähän myöhemmin tarjoiltiin lämmin ateria. Tällä kertaa pääruokana oli Orzo-pastaa ja kanaa.
Kiinnitin heti huomiota siihen, että tällä kertaa tarjottimella ei ollutkaan Fazerin sinistä suklaapatukkaa. Syy tähän selvisi kun kahvitarjoilu alkoi. Tällä kertaa oli jälkiruokana jättimäisen kokoisia lämpimiä korvapuusteja. Herkullista! Ja mielestäni hyvä valinta Finnairilta.
Ennen laskeutumista jaettiin vielä Fazerin sinisiä suklaakonvehteja.
Saapuminen
Alkuperäinen saapumisaika oli 15:15. Lento lähti hieman myöhässä ja myös myöhässä saavuttiin: kävelin koneesta ulos hieman kello 15:30 jälkeen. Matka portilta rajatarkastukseen ja matkatavarahihnalle on melko pitkä, ja siellä olin 15:45 aikaan. Varttitunnin odottelun jälkeen sain laukkuni ja lähdin julkisilla kotia kohti.
Siitä tulikin melkoinen matka sillä Tikkurilan suuntaan mennyt juna pysähtyi ensin 10 minuutiksi Leinelässä. Sitten tämä täysi juna peruttiin ja se lähti takaisin kohti lentoasemaa, jolloin lähes kaikki tietysti poistuivat junasta ja jäivät odottamaan seuraava. Sen pitikin tulla muutaman minuutin kuluttua, mutta sekin peruttiin melkein heti. Itse lähdin seikkailemaan bussilla kohti kotia, mutta hieman kävi sääliksi Suomeen saapuneita turisteja, joilla ei tietenkään ollut mitään hajua mitä kannattaisi tehdä.
Lopuksi
Finnairin uusi businessluokan istuin oli iso parannus entiseen. Olisi kyllä mukava päästä testaamaan sitä kaukolenolla. Matkakokemusta häiritsi hieman se, että pelkäsin koneen lähtöön asti, että matkustusluokkani alennetaan taas.
Vastaa