Ruokatarjoilu lennolla Milanoon

Finnair A321 Helsinki-Milano businessluokassa

Lensin tämän lennon Milanoon Malpensan lentokentälle osana lomamatkaa perheeni kanssa. Ostin lennon noin puolitoista kuukautta ennen lähtöä.

Alkuperäinen lähtöpaikkamme oli Kajaani ja meillä oli Helsingissä melkein kolme tuntia vaihtoaikaa. Ajatuksenani oli korottaa lennot businekseen, jotta pääsisimme loungeen. Toki yksi vaihtoehto olisi ollut ostaa lounge-sisäänpääsy erikseen, mutta halusin tehdä myös lennosta hieman mukavamman kokemuksen.

Tällä kertaa lennolle oli mahdollista ostaa korotus Aviosten lisäksi myös rahalla ja hinta näytti vaihtelevan 69 euron ja 70 euron välillä kun sitä seurasin muutaman päivän ajan. Sen enempää se ei laskenut joten ostin korotuksen koko perheelle hintaan 69 euroa per henkilö. Mielestäni ei paha hinta, sillä helposti sitä rahaa saa kulumaan kentän ravintoloissa syödessä ja juodessa.

Helsinki-Vantaa

Tulimme siis lennolla Kajaanista, joten Helsinki-Vantaan bagdropista ja turvatarkastuksesta ei tällä kertaa ollut kokemusta.

Finnair Schengen Business Lounge

Elettiin heinäkuun alkua ja Finnairin uusi Schengen-puolen lounge oli avautumassa vasta 9.7.2024, joten harmiksemme emme päässeet vielä tutustumaan siihen. Tämä olikin siis viimeinen kertamme vanhassa loungessa. Lounge oli melko täynnä ja emme päässet lempipaikoillemme sohvakuutioihin loungen perällä ennen hiljaista tilaa. Samasta tilasta löytyi kuitenkin muita sohvia vapaana.

Ruokana oli kasvispastaa, joka oli melko maistuvaa. Loungesta löytyy kyllä aina tosi hyvää foccaciaa, joten sillä ja salaatilla pärjää melko hyvin vaikka pääruoka ei maistuisikaan. Jälkkärinä oli mokkapalaa.

Lennon lähtöaika oli 16:10 ja lennon tilaksi muuttui ”mene portille” kello 15:30. Hyvästelimme loungen ja lähdimme kävelemään kohti porttia.

Koneesen nousu

Koneeseen nousu alkoi kello 15:45. Paikalleni mennessä huomasin, että etutaskusta ei löytynyt tuttua vesipulloa, mikä oli kummallista. Ilmeisesti kone oli juuri palannut edelliseltä lennolta, sillä henkilökunta jakoi vesipullot hetken päästä.

Kello 16:05 kuulutettiin, että koneeseen nousu oli valmis. Valitettavasti kuulutuksessa sanottiin myös, että lähtö viivästyy, sillä ruuman luukut eivät mene kiinni ja tekniikka on tulossa paikalle korjaamaan tilannetta. Tästä tuli välittömästi mieleen taannoinen Barcelonan lento, minkä alussa istuimme melkein kolme tuntia koneessa ennen kuin pääsimme matkaan. Onneksi nyt sentään olimme businessluokassa ja tiedottaminenkin alkoi heti paremmin.

Kymmenen minuutin päästä matustamohenkilökunta alkoi tarjoilemaan businessluokassa ”shamppanjaa” ja tuoremehua. Oikeasti Finnairin Euroopan lentojen valikoimassa ei ole enää shamppanjaa, joten juoma oli kylläkin kuohuviiniä. Tykkään kovasti Finnairin käyttämästä Bernard-Massard kuohuviinistä, joten itselleni tuolla ei ole niin väliä, mutta henkilökunnalta odottaisin tarkkuutta asiasta. Minun takanani olevalle penkkiriville saapussa lentoemäntä tajusi virheensä ja tarjosi tällä kertaa ”kuohuviiniä tai mehua”, jolloin takanani istunut nainen sanoi: ”voin ottaa kuohuviiniä jos shamppanja ehti jo loppua.” Lentoemäntä oikaisi asian laidan ja kertoi että kuohuviiniä se on ollut koko ajan.

Kello 16:30 saimme sekä hyviä että huonoja uutisia: ruuman luukut on saatu korjattua, mutta lähtöslotti meni ja seuraavaa joudutaan odottamaan 40 minuuttia. Minuutin päästä tuli uusi kuulutus, jossa oli onneksi pelkästään hyviä uutisia: pääsemme sittenkin matkaan heti kun lastaus on saatu valmiiksi. Viiden minuutin päästä irtauduimme portista ja noin kello 16:45 koneen renkaat irtosivat maan pinnasta ja olimme matkalla kohti Milanoa.

Lento

Noin puolen tunnin päästä alkoi juomatarjoilu.

Siitä puolen tunnin päästä ruokatarjoilu. Alkupalana oli grillattuja katkarapuja ja mangoa – täytyy sanoa, että oli pitkästä aikaa todella herkullinen alkupala. Pääruokana oli kanaa fetakastikkeella, sekin hyvin maistuvaa. Juomaksi otin roseeviiniä, joka oli tullut uutena Finnairin juomavalikoimaan. Mukava lisäys tämäkin.

Tarjottimelta puuttui taas perinteinen Fazerin sininen suklaapatukka, joten arvelin että kahvin kanssa olisi tulossa pullaa. Ja niin olikin, tällä kertaa mustikkakierrepullaa. Pulla oli mukavan pehmeä ja todella maistuva. Koko oli taas luokkaa jättiläinen. Itselle olisi riittänyt pienempikin, mutta kaikki tuli kyllä syötyä.

Puoli tuntia ennen laskeutumista henkilökunta tarjoili vielä Fazerin sinisiä konvehteja.

Saapuminen

Milanoon laskeuduimme kello 18:40 paikallista aikaa eli noin 25 minuuttia myöhässä. Laukkujen odotteluun, Malpensa Express junalippujen ostamiseen ja seuraavan junan odottamiseen tuhraantui tunnin verran aikaa.

Lopuksi

Vaikka lento ei alkanut ihan parhaalla mahdollisella tavalla kun kuulutus teknisestä viasta tuli, arvostin Finnairin henkilökunnan toimintaa. Kapteenin kuulutuksissa kerrottiin selkeästi mikä oli vialla ja mitä seuraavaksi tapahtuu. Lisäksi lentoemännät olivat hyvin tilanteen tasalla ja aloittivat tarjoilemaan juomista. Viihdyin lennolla erinomaisesti, eikä lento loppujen lopuksi edes myöhästynyt kovin paljoa.

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *