Finnair A350 Helsinki-Lontoo businessluokassa

Tammikuun puolivälin tienoilla olin taas työmatkalla Lontoossa. Finnair lentää Lontooseen kuusi kertaa päivässä ja osa lennoista lennetään Airbus A350 -koneella. Lentoja valitessani yksi kriteereistä oli se, että pääsisin lentämään tällä konetyypillä ja mahdollisesti sen kaukolennoille suunnatussa businessluokassa. Toki tärkein kriteeri itselleni on lennon lähtöaika; pyrin välttämään aamulentoja viimeiseen asti ja myös menolennon valitsen niin, että olen kohteessa ajoissa ja saan varmasti hyvät yöunet ennen seuraavaa työpäivää. Onnekseni tässä lennossa yhdistyi kaikki: Finnairin paras konetyyppi ja minulle sopiva lentoaikataulu. Tämän lennon oli määrä lähteä Helsingistä kello 16 ja saapua Heathrow’lle kello 17.

Ostin lennolle halvimman economyluokan lipun, tarkoituksenani korottaa se businessluokkaan rahalla tai Avioksilla, jos korottaminen rahalla ei jostain syystä olisi mahdollista. Heti lipun ostamisen jälkeen korotus olisi ollut saatavilla Avioksilla ilman jonotuslistaa, mutta en tarttunut vielä tähän tarjoukseen vaan päätin odottaa tulisiko korotus saatavilla myös rahalla ja saisin säästettyä Aviokset.

Matkustusluokan korotus businessluokkaan

Mahdollisuus tehdä korotus rahalla ilmestyi 59 päivää ennen lentoa ja hintana oli 139 euroa. Mielestäni tämä oli ihan kelpo hinta ja ostin korotuksen viipymättä. Jotkut ajattelevat, että rahojaan ei kannata tuhlata lyhyiden lentojen korotuksiin mutta itse ajattelin asian niin, että koska työnantajani maksoi lennot, voin itse maksaa siitä, että teen matkustamisesta hieman mukavampaa. Ja tässä tapauksessa paljon mukavampaa, kun konetyyppinä on A350.

Jostain syystä korotuksen jälkeen Finnairin sovellukseen ei ilmestynyt ruumaan meneviä matkatavaroita, vaikka niiden pitäisi kuulua korotukseen. Ne ilmestyivät kyllä parin päivän päästä. Lisäksi alle kaksi viikkoa ennen lähtöpäivää ruumaan menevät matkatavarat hävisivät lipulta uudestaan, samoin kuin mahdollisuus vaihtaa istumapaikkaa. Pelkäsin jo, että matkustusluokkani alennetaan taas, mutta luultavasti tämä liittyi jotenkin siihen, että paluulentoni lippua oltiin korottamassa.

Uutena mahdollisuus valita ateria ennakkoon

Viikkoa ennen Finnairilta tuli sähköpostia, jossa kehotettiin valitsemaan ateria ennakkoon. Vaihtoehtoina olivat:

  • Kananfileitä, palsternakkapyrettä, ruusukaalia, saksanpähkinöitä ja punaviinikastiketta
  • Lihapullia, perunamuusia, parsakaalia ja puolukoita kermaisessa kastikkeessa
  • Tomaatilla ja mozzarellajuustolla täytettyjä ravioleja, kermakastiketta ja punaista pestoa
  • Savulohilasagnea, kermaista pinaattia ja tomaattikastikketta juustogratiinilla

Kaikki vaihtoehdot kuulostivat hyviltä, joten aluksi ajattelin, että jätän ateriat valitsematta ja otan sitä, mitä annetaan. Tulin kuitenkin toisiin ajatuksiin. Huonoin vaihtoehto olisi, että saisin sekä meno- että paluulennolla saman aterian, josta osoittautuisi huonoksi jo menolennolla. Tein siis valintani ja valitsin menolennolle ensimmäisen vaihtoehdon eli kananfileen..

Lähtöselvitys sovelluksessa

Finnairin lähtöselvitys aukeaa verkossa ja sovelluksessa 36 tuntia ennen lennon lähtöä. Tein lähtöselvityksen heti sen jälkeen, kun olin kyseisenä päivänä hereillä. Lähtöselvityksessä tarjotiin mahdollisuutta vaihtaa 2 tuntia aiempaan lentoon. En tarttunut tähän tarjoukseen sillä konetyyppinä olisi ollut kepearunkoinen kone ja täten huonompi businessluokka. Lisäksi aika olisi ollut töiden kannalta huono.

Helsinki-Vantaan lentoasemalla

Saavuin Helsinki-Vantaan lentoasemalle noin puolitoista tuntia ennen lennon lähtöaikaa. Käytin kaikille matkustajille vapaasti käytössä olevia lähtöselvitysautomaatteja, vaikka olisin voinut sekä Silver-tason että businessluokan lipun vuoksi käyttää myös Priority-lähtöselvitystiskiä. Siellä taitaa olla muutama automaattikin, mutta näitä ei ole tullut koskaan kokeiltua.

Priority-turvatarkastuksesta pääsin tällä kertaa läpi nopeasti, eikä laukkuni joutunut manuaaliseen tarkastukseen. Kävelin siitä suoraan passintarkastuksen kautta non-Schengen-puolelle, ja yhteensä tähän kaikkeen minulta meni aikaa vähemmän kuin 15 minuuttia.

Finnair non-Schengen Business Lounge

Loungessa oli tällä kertaa yllättävän paljon matkustajia. Osa matkustajista oli riisunut kenkänsä ja sukkansa jatkolentoa odotellessa, mikä ei mielestäni ole kovin soveliasta missään julkisessa tilassa. Mieleen tuli Instagramissa seuraamani Passenger Shaming -tili, jossa vastaavaa käytöstä esitellään enemmänkin.

Ruuat olivat saapuessani melko lopussa, mutta sain keräiltyä itselleni annoksen kalaa bearnaisekastikkeessa. Join vielä kahvit ja tein jonkin aikaa töitä lentoa odotellessa.

Koneeseen nousu

Reilut puoli tuntia ennen koneen lähtöaikaa ilmestyi Finnairin applikaatioon kehoitus: mene portille. Lähdin loungesta kävelemään kohti porttia ja kun pääsin sinne, oli koneeseen nousu jo alkanut ja pääsin kävelemään suoraan koneeseen. Olipa mukava päästä asettautumaan businessluokan istuimeen, jossa oli mukavasti tilaa ja ykstyisyyttä! Tein vielä hetken aikaa töitä odotellessani koneeseen nousun valmistumista.

Taakseni tuli istumaan brittinainen, jolla oli kova flunssa ja maski kasvoilla. Nainen oli tulossa Bangkokista. Kuulin kuinka lentoemäntä tiedusteli naisen oireista hyvin tarkasti. Ilmeisesti mihinkään flunssaa eksoottisempaan ei löytynyt viitteitä, ja naisen matka jatkui normaalisti.

Koneeseen nousu kesti yllättävän pitkään ja ”boarding completed” kajahti ilmoille vasta 16.20, eli parikymmentä minuuttia sen jälkeen kun lennon olisi pitänyt jo lähteä. Kapteeni kuulutti, että pian päästään lähtemään jäänestoon, mutta lento tulisi myöhästymään noin puolisen tuntia.

Lento

Portista irtauduttiin kello 16.35 ja koneen renkaat irtosivat kiitotiestä noin kello 17. Kun oltiin päästy lentokorkeuteen, nostin tuolin jalkatuen ylös, laitoin viihdejärjestelmästä leffan pyörimään ja tein oloni mukavaksi. Täytyy sanoa, että tykkään tuosta AirLounge-istuimesta kovasti. Se tuntuu kuin istuisi isossa sohvassa ja asentoakin pystyy vaihtelemaan hyvin vapaasti. Lisäksi istuimessa unohtaa helposti, että lentokoneessa on muitakin matkustajia, sillä heitä ei juuri näe.

Lennon tarjoilu meni tutun kaavan mukaan: noin puoli tuntia lähdön jälkeen tarjoiltiin juomia ja pientä naposteltavaa. Tästä puolen tunnin jälkeen ruoka. Aterian valitseminen ennakkoon toimi hyvin ja sain valitsemani kana-annoksen. Ruokajuomaksi kyselin roseeviiniä, mutta sain kuulla että se ei ollut talviaikaan valikoimassa.

Olen aikaisemmin ihmetellyt, miksi tarjottimella olevaan siniseen lasiin ei ikinä saa mitään vaan se jää aina käyttämättä. Tällä kertaa sain kuitenkin jälkiruokajuomaksi valitsemani Kyrö Dairy Creamin siihen.

Ruokien jälkeen pyysin vielä saada kuohuviiniä, ja tällä kertaa palvelu ei mennyt ihan putkeen. Luulin jo, etten tule sitä enää saamaan mutta noin 15 minuutin päästä pyytämisestä lentoemäntä yllätyksekseni toi juoman. Tässä vaiheessa oltiin jo lähestymässä kohti Heathrow’ta ja hetken päästä lentoemäntä tuli vaihtamaan juoman muoviseen lasiin, sillä laskeutumisen aikana lasisten lasien käyttäminen ei ole sallittua.

Saapuminen Lontooseen

Kone laskeutui kello 17.25 paikallista aikaa. Reilun viiden minuutin jälkeen oltiin jo portilla ja matkustajan pääsivät kävelemään koneesta ulos terminaalin. Lento myöhästyi sen puoli tuntia, minkä kapteeni kuulutuksessaan lupasi.

Laukkua sain odottaa puolisen tuntia ja kello 18.20 olin jo metrossa matkalla kohti Lontoon keskustaa.

Lopuksi

Pienestä myöhästymisestä ja juoman unohtamisesta huolimatta tämä oli mielestäni hyvin onnistunut lento. Airbus A350:n businessluokassa on niin mukava matkustaa, että lento menee kuin siivillä. Sanoisin, että tästä kannatti maksaa 139 euroa ylimääräistä.

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *