Finnair A350 Lontoo-Helsinki businessluokassa

Tammikuun puolenvälin tienoilla olin työmatkalla Lontoossa ja tämä lento oli paluulentoni tuolta matkalta. Olin ostanut lennon jo lokakuun lopulla ja businessluokan korotus oli mahdollista vain jonotuslistan kautta. Marraskuun lopussa päätin laittaa korotuspyynnön sisään ja jäin odottamaan, miten tilanne kehittyisi.

Tammikuun alussa huomasin yllättäen, että lentoni katosi kokonaan Finnairin mobiilisovelluksesta, vaikka se näkyi edelleen verkkosivujen kautta. Samalla katosivat matkatavarat ja paikan valinta menolennolta. Seuraavana päivänä sain sähköpostiin uuden lipun korotetulla matkustusluokalla, ja kaikki palautui normaaliksi. Mitään muuta ilmoitusta sähköpostiin korotuksen varmistumisesta ei tullut, kuten ei myöskään väliaikatietoja jonotustilanteesta. Finnairilla olisi tässä kyllä hieman petrattavaa.

Heathrow terminaali 3

Lennon aikataulutettu lähtöaika oli kello 10.20. Selvitin Lontoon aamuruuhkan ja saavuin Elizabeth linen metrolla Heathrow’lle hieman kahdeksan jälkeen, vähän reilut pari tuntia ennen lennon lähtöaikaa. Laukun checkkaaminen automaattia käyttäen sujui joutuisasti, samoin kuin Fast lane -turvatarkastus, josta selvisin ulos viidessä minuutissa. Minulle jäi hyvin aikaa käydä ostamassa muutamat tuliaiset taxfreestä ja suunnata sen jälkeen loungeen kunnon aamupalalle.

Qantas London International Lounge

Huomasin jo sovelluksessa lähtöselvitystä tehdessäni, että tällä kertaa loungena olisi Qantasin lounge, eikä Cathay Pacificin lounge, jossa olin ehtinyt käydä jo muutaman kerran aiemmilla Lontoon matkoillani.

Qantasin lounge on kaksikerroksinen. Alempi kerros sijaitsee samassa tasossa kuin terminaali, joten ovesta sisään mennessä vastassa on ensimmäisenä vastaanottotiski. Tässä kerroksessa on myös ginibaari ja à la carte -ravintola, mutta ne eivät olleet vielä tähän aikaan aamusta auki ja lentolipun näyttämisen jälkeen vastaanottovirkailija kehoittikin minua siirtymään suoraan yläkertaan.

Yläkerrasta löytyy varsinainen lounge-tila ja heti portaiden yläpäästä baaritiski. Lounge on melko tilava ja erilaisia istuimia valittavana paljon. Suuntaan loungen perälle, josta löytyy aamiaistarjoilu. Tarjonta ei ole ehkä ihan yhtä laaja kuin hotellin aamiaisella, mutta ruoka on laadukasta. Erityisesti mintulla maustettu hedelmäsalaatti maistuu hyvältä. Vietinkin aikani loungessa työskennellen ja nauttien samalla aamupalaa.

Kello 9.15 porttitieto päivittyi, ja oli aika lähteä portille päin. Kävin vielä lähtiessä vessassa. Tässä loungessa ei ollut perinteisiä vessakoppeja vaan kaikki vessat olivat itsenäisiä huoneita joissa yksityisyys oli taattu – kuin kotona konsanaan. Pieni asia, mutta jäi loungesta mieleen positiivisena asiaana.

Koneeseen nousu

Koneeseen nousun oli aikataulun mukaan määrä alkaa kello 9.40, mutta se viivästyi hieman. Kun portti avattiin ja kuulutettiin ensimmäisen boarding groupin matkustajat tervetulleiksi, ryntäsi iso ryhmä nuoria aasialaisia matkustajia jonoon. Katselin vähän, että ovatko nämä kaikki tosiaan ensimmäisessä ryhmässä. Eivät olleet, henkilökunta portilla käännytti heidät yksi kerrallaan sivuun odottamaan omaa nousuryhmäänsä.

Koneeseen nousu valmistui kello 10.10 ja viisitoista minuuttia myöhemmin kone irtautui portista. Vielä kahdenkymmenen minuutin jonotus kiitoradalle ja viimein pääsimme matkaan kohti Helsinkiä.

Lento

Lennon aikana tein töitä ruokatarjoiluun asti, joka alkoi noin tunnin päästä siitä kun kone oli noussut ilmaan. Olin valinnut etukäteen lihapullat perunamuusilla, ja ne osoittautuivat oikein maukkaiksi. Alkuruokana oli savustettua kalkkunaa ja waldorfin salaattia, ja jälkiruokana tarjottiin vaniljapulla. Kokonaisuutena ateria oli oikein onnistunut.

Saapuminen Helsinkiin

Lento sujui ilman suurempia yllätyksiä, ja aloitimme laskeutumisen Helsinkiin kello 14.55. Koneen renkaat koskettivat kiitotietä kymmenen minuuttia myöhemmin, ja portille pääsimme melko tarkalleen koneen aikataulun mukaisena saapumisaikana eli kello 15.15. Matkustajat pääsivät ulos koneesta viisi minuuttia myöhemmin.

Laukkuja jouduin odottamaan hieman pidempään, mutta viimein sain omani kello 15.45 ja pääsin jatkamaan matkaani kotiin.

Lopuksi

Kaiken kaikkiaan paluulentoni oli erittäin sujuva, ja businessluokan mukavuudet tekivät matkasta jälleen miellyttävän kokemuksen. Qantasin lounge Heathrow’lla oli mukava tuttavuus vaikka ehkä pidänkin enemmän Cathay Pacificin loungesta sen sisustuksen ja nuudelibaarin vuoksi.

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *