Helmikuussa olimme perheen kanssa Madridissa, joka valikoitui kohteeksi suorien, järkevään aikaan lähtevien ja saapuvien, sekä kohtuuhintaisten lentojen vuoksi. Kovasti suunnittelin ensin matkaa Andalusiaan sekä siellä erityisesti Sevillaan, mutta tällä kertaa kohde vaihtui koska järkeviä lentoja ei löytynyt.
Lennot ostettiin Finnairilta, mutta tällä reitillä Finnairin lennon operoi Iberia. Viime vuonna saimme kokea saman järjestelyn Barcelonan lennoilla eikä kokemus ollut pelkästään positiivinen. Siksi mietinkin, haluanko lähteä Iberian siiville uudestaan.
Businessluokan paikat olisivat luonnollisesti tehneet lennosta miellyttävämmän, mutta Finnairin sovellus tarjoili pelkästään korotusta jonotuslistalle 10000 Avioksella. Avioksia minulla on tarkoitus säästää kaukolentoihin tai sellaisten korotuksiin, joten en tehnyt korotuspyyntöä. Myöhemmin, pari viikkoa ennen lentoa, sovellukseen ilmestyi mahdollisuus tehdä korotus rahalla hintaan 109 euroa tai 10000 Avioksella ilman jonotuslistaa. Mielestäni rahalla korotuksen hinta olisi ollut varsin kohtuullinen yli 4 tunnin lennosta. Jos olisin matkustanut yksin, olisin varmasti tarttunut tarjoukseen, mutta kolmihenkiselle perheelle hinta olisi tietenkin ollut kolminkertainen ja koska lapselle korotuksen hyödyt ovat aika marginaaliset, päätin jättää korotuksen kokonaan väliin.
Lähtöselvitys Finnair-sovelluksessa
Päivää ennen lähtöselvityksen avautumista meille oli ilmestynyt paikat riville 36, joka oli aivan koneen peräpäässä. Tämä oli mielestäni hieman outoa, sillä yleensä lapsiperheille jaetut paikat ovat koneen etupäässä. Paikkoja pystyi vaihtamaan ilman maksua, joten valitsin paikat riviltä 7, joka oli economyluokan ensimmäinen rivi. Tämä rivivalinta oli virhe, kuten myöhemmin selviää.
Businessluokan korotus olisi ollut tarjolla samaan hintaan (109 euroa / 10000 Aviosta) vielä lähtöpäivänäkin lähtöselvityksen tekemisen jälkeen, joten vieläkin teki kovasti mieli tarttua siihen. En kuitenkaan näin tehnyt.
Helsinki-Vantaan lentoasemalla
Lentoasemalle saavuimme noin puolitoista tuntia ennen lennon lähtöaikaa. Laukut selvitimme lähtöselvitysautomaatilla, jonka jälkeen suuntasimme turvatarkastusjonoon. Silver-tasoni oikeutti vain minut Priority-turvatarkastukseen, joten menimme kaikki tavalliseen turvatarkastukseen. Sinne oli hieman jonoa, ja kymmenisen minuuttia jouduimme kävelemään mutkittelvassa jonossa ennen kuin pääsimme varsinaiseen turvatarkastukseen. Minun laukkuni meni taas jotain syystä manuaaliseen tarkastukseen ja pienoisen ruuhkaan vuoksi koko tähän ruljanssiin meni 20 minuuttia aikaa.
Ehdimme hörpätä vielä kahvit ennen kuin koneeseen nousu alkoi noin 20 minuuttia ennen koneen lähtöaikaa.
Koneeseen nousu
Nousimme koneeseen ryhmässä 3. Kukaan perheessämme ei ole kovin pitkä, mutta kyllä tämä Iberian Airbus A321 tuntui kovin ahtaalta ja polvet olivat edessä olevassa penkissä kiinni. Rivi heti businessluokan takana oli selkeästi virhe, sillä businessluokan ja economyluokan jakava verho lisäsi klaustrofobista tunnelmaa entisestään.
Rivivalinta meni siis pieleen, mutta ei mene toista kertaa, sillä nyt tiedän tämän: näissä Iberian A321-koneissa hätäuloskäynnin jälkeiset rivit ovat ns. XL-paikkoja, joissa on normaalia enemmän jalkatilaa. Finnairin sovelluksessa paikkaa istuinkartasta valitessa tämä ei näy millään tavalla, joten tämä pitää vain tietää.
Koneeseen nousuun kului pari kymmentä minuuttia, jonka jälkeen koneen ovi laitettiin kiinni.
Lento
Viiden minuutin kuluttua pääsimme irtautumaan lähtöportista ja siitä kymmenen minuutin päästä olimme jo ilmassa matkalla kohti Madridia.
Iberialla on Finnairin tapaan lentokoneessa oma langaton verkko, jonka avulla näkee kuinka paljon lentoaikaa on vielä jäljellä ja pääsee myös tutustumaan lennon ruoka- ja juomatarjontaan. Ilmeisesti sivuston kautta voi olla mahdollista myös tilata ruokia ja juomia omalle paikalle, mutta tätä vaihtoehtoa en kokeillut. Ainakin menu näytti olevan ajan tasalla sen suhteen mitkä tuotteet olivat jo päässet loppumaan. Huomattavaa tarjoilussa on myös se, että illan viimeisellä lennolla ruokatuotteita myydään isolla alennuksella.

Tarjoilukärryt ilmestyivät rivimme – joka oli siis economyluokan ensimmäinen rivi – viereen noin tunti lähdön jälkeen. Odottelinkin jo, että saan eteeni kylmän valkoviinin ja sen myötä pääsen kunnolla lomafiilikseen. Noh, ensimmäisissä kärryissä oli vain vettä ja mehua. Ruokaa ja muita juomia olisi tulossa seuraavassa kärryssä. Kun seuraava kärry tuli puolen tunnin kuluttua, ei henkilökunta kysynyt meidän riviltämme mitään vaan alkoi suoraan palvelemaan meidän takana olevia rivejä. Jouduin huitomaan aikani, että sain stuertin huomion kiinnitettyä ja hän nyökkäsi tulevansa palvelemaan minua kohta. Lopulta sain valkoviinini ja juomia myös muille perheenjäsenille. Ruokatarjontaa en tällä lennolla kokeillut.

Saapuminen Madridiin
Madridiin laskeuduimme kello 19.45 paikallista aikaa ja koneesta olimme ulkona 15 minuuttia myöhemmin eli lento oli 15 minuuttia etuajassa. Jollekin olivat businessluokan juomat maistuneet vähän liiankin hyvin, sillä edellämme käveli nainen, joka ei pysynyt omin jaloin pystyssä juuri ollenkaan, vaan matkakumppani joutui taluttamaan naista. Meno oli kovin hidasta ja laukkuhihnalle todella pitkä matka käveltävänä. Jäin miettimään, miten hän selvisi perille asti.

Me noukimme laukkumme hihnalta puoli tuntia sen jälkeen kun olimme kävelleet koneesta ulos. Suuntasimme etsimään Airport Express -bussin pysäkkiä ja viidentoista minuutin päästä olimme jo matkalla kohti Madridin keskustaa.
Lopuksi
Lento meni sinänsä ihan mukavasti, mutta olen edelleen sitä mieltä, että Iberian palvelu ei ole kovin hyvää ja ystävällistä. Tällä kertaa se näkyi siinä, että henkilökunta yritti skipata palvelun riviltämme.
Istumapaikan valinnan kanssa kannattaa olla tarkkana, ja jos mahdollista kannattaa ottaa XL-paikka hätäuloskäyntirivin takaa. Economyluokan ensimmäistä riviä kannattaa välttää.
Vastaa