Maaliskuussa olin puolisoni kanssa kahdestaan konserttimatkalla Tukholmassa, ja matkustimme sinne Finnairin siivin. Ostin lennot melkein viisi kuukautta aikaisemmin, ja käytin aiemmin Lissabonin lennoista Finnairilta saamani alennuskoodin, jolla sai alennusta 20 euroa matkustajaa kohden. Tämä on ainoa kerta, kun olen saanut Finnairilta kiitokseksi alennuskoodin enkä kyllä yhtään tiedä, millä perusteella sen sain.
Alun perin konetyyppinä lennolla oli Embraer 190, mutta noin kuukautta ennen lentoa konetyypiksi vaihtui Airbus A319. Istuinkonfiguraation puolesta tämä oli huono juttu, sillä se tarkoitti sitä, että istuinpaikkoja olisi vierekkäin kolme kahden sijaan.
Lennolle oli mahdollista ostaa businessluokan korotus 75 eurolla tai 6500 Avioksella. Korotuksen hinta vaihteli hieman ja vielä lähtöselvityksen jälkeen se olisi ollut mahdollista ostaa 129 eurolla. Päätin säästää sekä eurot että Aviokset, sillä lento oli vain tunnin pituinen eikä korotuksesta olisi ollut suurempaa hyötyä.
Lähtöselvitys
Tein lähtöselvityksen Finnairin mobiilisovelluksessa. Yleensä paikat on saanut valita lähtöselvityksessä vapaasti, mutta tällä kertaa paikan vaihtamisesta olisi pitänyt maksaa. Toki paikat olisi saanut puoleen hintaan Finnair Plus Silver -etuna. Onneksi valmiiksi valitut paikat olivat ihan hyvät: rivin 14 paikat käytävän puolella. Elättelin pientä toivoa, että lento ei tulisi aivan täyteen ja ikkunapaikka jäisi vapaaksi. Kävin tsekkaamassa paikkatilanteen vielä ennen lähtöä ja ikävä kyllä ikkunapaikka ei ollut enää vapaana, vaan joku oli valinnut sen itselleen.
Businessluokan korotus olisi ollut saatavilla vielä lähtöselvityksen jälkeenkin.
Helsinki-Vantaan lentoasemalla
Lennon oli määrä lähteä kello 13.30 ja saavuimme lentoasemalle kello 11.40 eli vähän vajaa pari tuntia ennen lähtöaikaa. Bagdroppiin ja turvatarkastukseen ei ollut tähän aikaan jonoa, ja alle kymmenessä minuutissa olimme selvittäneet laukut matkaan ja läpäisseet turvatarkastuksen.
Kahvia ja jotain pientä syötävää teki mieli, joten pitkästä aikaa tuli tarkisteltua Helsinki-Vantaan kahvilatarjontaakin tarkemmin. Melkoinen järkytys oli kyllä huomata, että eräässäkin kahvilassa täytetty croissant maksoi yli 10 euroa. Sikamaista!
Finnair Plus Silver -tasolla saa ostettua pääsyn Finnairin loungeen 30 eurolla, joka alkaa tähän verrattuna kuulostaa ihan järkevältä hinnalta, jos on aikomuksena syödä jotain. Puhumattakaan siitä jos haluaa myös nauttia lasin viiniä ennen lähtöä. Jätimme kuitenkin loungen tällä kertaa väliin, sillä Espresso Housesta löytyi ihan järkevän hintaisia paahtopaisti-hapanjuurileipiä.
Koneeseen nousu
Kahvien jälkeen siirryimme portille, jonne Tukholmaan matkalla oleva kone oli juuri saapunut Innsbruckista. Katselimme ikkunasta, kuinka suksilaukkuja purettiin koneesta yksi toisensa perään. Kello 12.55 tuli kuulutus, että koneeseen nousu pääsisi alkamaan kymmenen minuutin kuluttua. Koneeseen nousu alkoi siis 13.05, ja tästä viidentoista minuutin kaikki matkustajat olivat sisällä koneessa. Lento oli viimeistä istuinpaikkaa myöten täynnä.

Lento
Varsinaista ilmassa vietettyä lentoaikaa noususta laskeutumiseen oli vain hieman alle 40 minuuttia. Tässä ajassa matkustamohenkilökunta sai tarjoilut hoidettua, ja itsekin ehdin nauttia lasillisen mustikkamehua kirjan lukemisen ohessa. Lento tuntui kyllä tosi lyhyeltä, ja hyvä niin.

Saapuminen Tukholmaan
Arlandan kentälle laskeuduimme kello 13:30, joka oli koneen aikataulun mukainen saapumisaika. Portille rullailun ja pienen odottamisen jälkeen pääsimme poistumaan koneesta 10 minuuttia myöhemmin kello 13:40, joten hieman myöhästyttiin. Laukkuja saimme odottaa toiset 10 minuuttia, jonka jälkeen hyppäsimme bussiin kohti Märstan juna-asemaa.
Lopuksi
Kaiken kaikkiaan matka sujui sujuvasti, ja Finnairin lennot hoituivat aikataulussa ilman ongelmia. Vaikka kyseessä olikin lyhyt lento, on aina mukavaa, kun matkustuskokemus on vaivaton ja ennakoitava.
Vastaa