Tämä lento oli paluulento keikkamatkalta Tukholmasta maaliskuussa. Samoin kuin menolennon kohdalla, konetyyppinä oli aluksi Embraer 190, mutta jossakin vaiheessa konetyypiksi vaihtui Airbus A319. Valitettavasti tämä oli meille huono muutos, sillä kahdestaan matkustaessa Embraer 190 olisi ollut parempi sen 2+2 istuinkonfiguraation vuoksi.
Arlandan lentoasemalla
Lennon lähtöaika oli 13.15. Saavuimme Arlanda Central -asemalle lähijunalla Tukholmasta aika tarkalleen kaksi tuntia ennen lähtöaikaa. Juna-asema sijaitsee terminaalien 4 ja 5 välissä, kun taas Finnair käyttää terminaalia 2. Kävelymatkaan kului aikaa noin 10 minuuttia.
Jossakin vaiheessa kävelymatkaa piti vaihtaa kerrosta ylöspäin, mutta hissiä ei näkynyt missään. Oli pelkästään hissi Arlanda Expressin asemalle. Menimme kevyiden kantamusten kanssa portaita, mutta ilmeisesti tuolla Arlanda Expressin hissillä olisi voinut mennä myös ylöspäin. Opasteet olivat kyllä huonot.
Lähtöselvityksen olimme tehneet jo Finnairin mobiilisovelluksella, joten jäljellä oli enää ruumaan menevän laukun selvittäminen lennolle. Arlandalla tämä onnistui kätevästi tulostamalla matkatavaralipuke lähtöselvitysautomaatilla, kiinnittämällä se laukkuun ja viemällä laukun Bag Drop -itsepalveluautomaatille. Jonoa ei ollut kummallekaan automaatille.
Myös turvatarkastus meni melko joutuisasti ja selvisimme siitä 10 minuutissa.
Terminaali 2 on melko vanha ja ulkoasultaan kulahtanut. Joitain palveluita sieltä kuitenkin löytyy, ja kävimmekin ostamassa pikaisesti tuliaisia. Löysimme myös kahvilan, joka tosin oli melko ahdas ja viereisessä pöydässä joukko suomalaisia joi kaljaa ja keskusteli melko kovaäänisesti – maanantaina keskipäivällä. Ei siis mitenkään kovin miellyttävä kahvihetki. Ilmeisesti terminaalista ei pääse turvatarkastuksen jälkeen siirtymään muihin terminaaleihin, joten palvelut ovat mitä ovat.
Lennon oli määrä lähteä portilta 64. Portin läheisyydessä oli istumatilaa melko vähän. Seisomatilaakaan ei juuri ollut, sillä portti oli suoraan käytävän sivussa ja ihmisiä käveli koko ajan ohitse. Melko nihkeää koneeseen nousun odottelua.

Koneeseen nousu
Koneeseen nousu kuulutettiin alkavaksi 12.50. Me olimme boarding groupissa 4, joten eipä ollut kiirettä koneeseen. Jonon eteneminenkin näytti takkuavan jostain syystä.

Meillä oli samat paikat rivillä 14 kuin menolennollakin, eli käytävä- ja keskipaikka. Lento oli taas täynnä ja ikkunapaikalle tuli kolmas matkustaja istumaan.
Kello 13.10 kuulutettiin koneeseen nousu valmistuneeksi ja viiden minuutin päästä lentokone irtautui portista.
Lento
Kone nousi ilmaan kello 13.25. Matka Tukholman ja Helsingin välillä on lyhyt, ja matkustamohenkilökunta ehti juuri ja juuri hoitaa tarjoilut sen aikana. Takanamme istui ryhmä, joka oli juonut olutta kahvilassa ja he olisivat kovasti halunneet ostaa lisää olutta lentokoneessa. Lennolla ei kuitenkaan ollut tarjolla alkoholijuomia.
Saapuminen Helsinkiin
Maakosketus Helsinki-Vantaalle saatiin paikallista aikaa kello 15.10. Koneesta astelimme ulos viisitoista minuuttia myöhemmin eli kymmenen minuuttia aikataulun mukaisen saapumisajan jälkeen. Lento siis myöhästyi hienoisesti.
Laukun poimimme matkatavarahihnalta noin kymmenen minuuttia myöhemmin ja suuntasimme kohti lentoaseman juna-asemaa ja sieltä edelleen kotiin.
Lopuksi
Paluulento Tukholmasta Helsinkiin sujui kokonaisuutena varsin mutkattomasti, vaikka konetyppin vaihtuminen oli meille pieni miinus istumapaikkojen kannalta. Arlandan terminaali 2 ei tehnyt kovin positiivista vaikutusta. Kaiken kaikkiaan kyseessä oli aika tavanomainen lyhyt lento, joka myöhästyi hieman mutta muuten eteni ilman sen suurempia yllätyksiä.
Vastaa